Ισχυρό μήνυμα ενάντια σε όλες τις εξαρτήσεις έστειλε ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ Δημήτρης Κουτσούμπας, μιλώντας στην ημερίδα του Κεντρικού Συμβουλίου της ΚΝΕ, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ενάντια στα Ναρκωτικά, υπό τον τίτλο «Σκεφτόμαστε καθαρά – Δρούμε συλλογικά – Ζούμε πραγματικά».
Ο Δημήτρης Κουτσούμπας χαρακτήρισε το ζήτημα των εξαρτήσεων βαθιά κοινωνικό και σύνθετο, υπογραμμίζοντας ότι δεν αφορά μόνο τη χρήση ναρκωτικών ουσιών, αλλά συνολικά τον τρόπο ζωής που διαμορφώνεται στη σημερινή κοινωνία. Όπως σημείωσε, οι εξαρτήσεις αποτελούν έκφραση της δυσφορίας των νέων ανθρώπων μέσα σε συνθήκες κοινωνικής και πολιτισμικής παρακμής, όταν η απογοήτευση και η πίεση δεν στρέφονται ενάντια στο ίδιο το σύστημα, αλλά γυρίζουν προς τον άνθρωπο, οδηγώντας τον στη φυγή και την αποξένωση.
Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ τόνισε ότι το ΚΚΕ και η ΚΝΕ δεν προσεγγίζουν το θέμα εθιμοτυπικά ή επικοινωνιακά, αλλά με συνέχεια, σταθερότητα και επεξεργασμένες θέσεις. Υπογράμμισε πως η δράση τους έχει αφήσει αποτύπωμα στην πάλη ενάντια στα ναρκωτικά και τις εξαρτήσεις, κόντρα στη «ναρκο-», στην ανοχή απέναντι στη χρήση ουσιών και στις αντιεπιστημονικές θεωρίες περί διαχωρισμού των ναρκωτικών σε «σκληρά» και «μαλακά» ή περί «λειτουργικού χρήστη».
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στις νέες μορφές εξάρτησης, όπως η προβληματική σχέση με τα social media, ο διαδικτυακός τζόγος και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Επισήμανε ότι το διαδίκτυο και οι μεγάλες πλατφόρμες βρίσκονται στα χέρια ισχυρών καπιταλιστικών επιχειρήσεων, οι οποίες διαμορφώνουν το περιεχόμενο με βάση οικονομικούς, ιδεολογικούς και πολιτικούς στόχους, επιδιώκοντας τη χειραγώγηση της σκέψης και της συνείδησης της νεολαίας.
Στο επίκεντρο της ομιλίας του έθεσε τη θέση του ΚΚΕ ότι ο άνθρωπος πρέπει να βρίσκεται στο κέντρο της κοινωνικής ζωής και όχι στο περιθώριο.
«Προβάλλουμε τη δύναμη του να σκέφτεται καθαρά, να ζει πραγματικά, να δρα συλλογικά», ανέφερε, καλώντας τη νεολαία να αναζητήσει διέξοδο στον αγώνα, στη ζωή και στη συλλογική δράση, όχι στις εξαρτήσεις και στη φυγή.
Ο Δημήτρης Κουτσούμπας παρουσίασε ανησυχητικά στοιχεία για την έκταση του προβλήματος, κάνοντας λόγο για «επιδημικές διαστάσεις» των εξαρτήσεων στις σύγχρονες καπιταλιστικές κοινωνίες. Όπως είπε, το 2025 στην Ελλάδα καταγράφηκε ρεκόρ 25ετίας στη χρήση ναρκωτικών από μαθητικές και εφηβικές ηλικίες, ενώ το 13% των 16χρονων έχει κάνει χρήση ναρκωτικών και το 11% έχει έρθει σε επαφή με την κάνναβη. Παράλληλα, το 48% των 16χρονων αναφέρει προβλήματα από τη χρήση social media, ενώ το 36% έχει τζογάρει.
Συνδέοντας τα στοιχεία αυτά με τις συνθήκες ζωής των νέων, ανέφερε ότι το 74% των φτωχών οικογενειών με παιδιά έως 15 ετών αδυνατεί να τους παρέχει εξωσχολικές δραστηριότητες, ενώ ένας στους δύο δεν θα πάει διακοπές λόγω κόστους. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι εξαρτήσεις δεν είναι αποκομμένες από την ανεργία, την ανασφάλεια, τη φτώχεια, την έλλειψη ελεύθερου χρόνου, πολιτισμού, αθλητισμού και ουσιαστικών κοινωνικών δικαιωμάτων.
Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ εξαπέλυσε σφοδρή επίθεση στην κυβέρνηση της ΝΔ, στις προηγούμενες κυβερνήσεις, στα κόμματα του συστήματος και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, κατηγορώντας τους ότι όχι μόνο δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν τη χρήση ουσιών και τις εξαρτήσεις, αλλά αναπαράγουν τις ίδιες τις αιτίες που τις διογκώνουν. Όπως είπε, από τη μία πλευρά υπηρετούν τα τεράστια οικονομικά συμφέροντα γύρω από τις ουσίες, τον τζόγο και τις ψηφιακές πλατφόρμες, και από την άλλη επιδιώκουν την καταστολή της σκέψης και την περιθωριοποίηση της δράσης των νέων.
Ιδιαίτερη κριτική άσκησε στην πολιτική νομιμοποίησης της «ψυχαγωγικής χρήσης κάνναβης» στην ΕΕ, καθώς και στη λειτουργία των μεγάλων πλατφορμών και του ηλεκτρονικού τζόγου, που, όπως υπογράμμισε, αξιοποιούν ακόμη και την τεχνητή νοημοσύνη για να κρατούν τους χρήστες εγκλωβισμένους στον εθισμό. «Για όλους αυτούς, ο εθισμός σημαίνει σταθερό κέρδος και οι νέοι είναι η σταθερή τους πελατεία», τόνισε χαρακτηριστικά.
Ο Δημήτρης Κουτσούμπας καταφέρθηκε και κατά της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης της κυβέρνησης, κάνοντας λόγο για «ταφόπλακα» στις δημόσιες υπηρεσίες απεξάρτησης και πρόληψης. Κατήγγειλε ότι το κράτος αποσύρεται από την υποχρέωση να παρέχει άμεσες, δημόσιες και δωρεάν υπηρεσίες, μεταθέτοντας την ευθύνη στον χρήστη και την οικογένειά του, ενώ ταυτόχρονα ανοίγει τον δρόμο σε ιδιώτες, ΜΚΟ και επιχειρηματική δράση.
Στο ίδιο πλαίσιο, κατήγγειλε το κλείσιμο ή την υποβάθμιση δημόσιων «στεγνών» θεραπευτικών προγραμμάτων, όπως το ΚΕΘΕΑ, το «18 Άνω», το «ΑΡΓΩ», το «ΙΑΝΟΣ» και ο «ΔΙΑΠΛΟΥΣ», υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για προγράμματα με σημαντική αποτελεσματικότητα, τα οποία στηρίζονται στη θεραπευτική κοινότητα, στη σταθερή σχέση με τον θεραπευόμενο, στη στήριξη της οικογένειας και στην πλήρη απεξάρτηση χωρίς υποκατάστατα.
Ο ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ υπερασπίστηκε τη φιλοσοφία της πρόληψης, της θεραπείας και της κοινωνικής επανένταξης ως ενιαίο σύνολο, τονίζοντας ότι η πρόληψη δεν μπορεί να περιορίζεται στην ενημέρωση, αλλά πρέπει να διαμορφώνει στάση ζωής, αξίες, κριτήριο και συλλογική δράση. Αντίστοιχα, η θεραπεία πρέπει να στοχεύει στην πλήρη απεξάρτηση και η κοινωνική επανένταξη να συνδέεται με την εργασία, την εκπαίδευση και ουσιαστικά κοινωνικά στηρίγματα.
Καταλήγοντας, ο Δημήτρης Κουτσούμπας κάλεσε τη νεολαία, τους εργαζόμενους, τους γονείς, τις οικογένειες των εξαρτημένων, τους απόφοιτους των θεραπευτικών προγραμμάτων και τους εργαζόμενους στον χώρο της πρόληψης και της απεξάρτησης σε συμπόρευση με το ΚΚΕ. Υπογράμμισε την ανάγκη για πλήρη χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό, διασφάλιση και επέκταση των Κέντρων Πρόληψης, καμία εμπλοκή ιδιωτών και ΜΚΟ, μαζικές προσλήψεις μόνιμου προσωπικού και νέες δημόσιες δομές για όλες τις εξαρτήσεις.
«Για μια κοινωνία ελεύθερη από ναρκωτικά και όχι με ελεύθερα τα ναρκωτικά», ήταν το κεντρικό μήνυμα της ομιλίας του, με τον ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ να επιμένει ότι η πραγματική διέξοδος για τη νέα γενιά βρίσκεται όχι στη φυγή, αλλά στον συλλογικό αγώνα για μια ζωή με δικαιώματα, δημιουργία, ελευθερία και αξιοπρέπεια.
Κώστας Κορέλης